Direktlänk till inlägg 30 januari 2008

Clementinvärk..

Av iiilia - 30 januari 2008 20:27


Hej alla människor som läser min blogg! Idag har jag rätt mycket att dela med mig till er.


Tänkte börja med att berätta om men helt sega dag som började med att gå upp och skriva klart svenskan, för att efter det äta lunch här hemma och cykla till skolan. Där hade jag svenska. Sen slutade jag. Lite småsegt att sticka hem efter en timme bara. Borde ju kännas tvärt om, men men. Sedan satte jag mig för att börja plugga fysiken. Fan vad jag känner mig körd i det ämnet nu, eller jag borde väl inte säga så. Förstår ju ändå lite men långt ifrån det man ska.


Efter en timmes plugg ringde josse och frågade om vi kunde äta nått ihop. Jag sa ja. Vi bestämde att vi skulle mötas på torget och köpa med oss något hem till mig. Det blev thaimat! :D Mumsigt måste jag säga. Men kanske lite väl mumsigt, för när vi ätit upp insåg vi att vi inte skulle klara köra box om en timme. Sååå synd...vi som var så peppade! Ja, det får bli en annan gång istället. Det blev 25 minuter spinning istället. Inte lika jobbigt med full mage. Så tänkte vi att vi kunde gå runt lite i gymet sen och pumpa muskler. Såg att det var ett år sedan vi gjorde det sist. Men nänä vi råkade hamna på mattorna och köra 30 minuters stretch istället. Lata :) Man kan ju ändå säga att vi körde hårt. Ingen behöver veta att vi segade. Fast det vet ni ju nu som läser detta. Sedan var det dags för dusch och påklädning. Josses tankspriddhet visade sig på två sätt idag. Glömd vattenflaska och låsning av skåpet när vi skulle gå. Men du vet att jag tycker om dig ändå, det är ju ändå jag som framkallar din tankspriddhet har du sagt.. :P


Nu skalade jag precis en clementin och fick in fruktsaften under naglen. Det svider apamycket. Bara så att ni vet. Clementinvärk kan faktiskt vara jobbigt!


Pratade med Helena igår. Hon vill fortfarande vara med i min blogg som gästbloggare eller något sånt. Hon tänkte även att hon kunde få vara dagens citat lite då och då. Visst, sa jag. Så här kommer en liten kommentar från största storsyrran.


 Blev bara helt otippat inspirerad av Företagarnas Tv-reklam "Alla människor bär på en dröm". Varför är det då så jävla svårt att hitta den?? Eller är den kanske inte svår att hitta, utan mer svår att bära. En dröm vill jag ska gå i uppfyllelse, så jag passar mig för drömmar. Men idéer har jag många - till intet förpliktigande. Och om jag skulle ha en dröm skulle det vara att drömmar alltid slog in.


Jag tror jag vet vad jag vill göra nu efter studenten. Jag vill plugga direkt och hellre ta paus mitt i när man blivit något år äldre och kanske åka iväg. Just nu är jag nog inte redo. Om jag väl ska ta ett pluggledigt år nu direkt så måste jag verkligen veta vad jag ska göra. Då måste jag ha planerat allt i minsta detalj för jag vill inte vara arbetslös det första som händer. Jag måste ha bestämt vad jag vill göra, om jag vill utomlands, vad det finns för jobb på just det stället och om jag har råd med det. Just nu har jag ingen aning om någonting. Därför väntar jag.


Tänkte faktiskt dela med mig av min svenskanovell inom magiskrealism som jag skrev klart i morse. Är säkert tråkigt för endel att läsa men vet att det är några som vill det iallafall. Titta lite längre ner i sådan fall.


Jahopp, då får jag ta och tacka för mig för idag. Skriver kanske något mer imorgon, i övermorgon eller någon annan dag. Puss på er!





Ingen sol    

En ny dag hade för en liten stund sedan vaknat. Precis som alla andra dagar på året var dess mål att solen sakta skulle stiga så högt den kunde till skuggornas minimalaste yta, för att sedan sjunka ner igen, långt borta vid horisonten. Precis som alla andra sommardagar skapade svalungarna i trädet utanför sovrumsfönstret en väckarklocka. Precis som runt alla andra träd kämpade skatorna för sin makt över småfåglarna.


Denna morgon skulle människan i rummet bredvid inte vakna av den matade svalungen såsom den brukade alla andra morgnar. Denna morgon skulle väckningen istället ersättas av en dröm. Kalla den sann, kalla den märklig eller kalla den mardröm om du vill. Men precis som alla andra gryningar, alla andra somrar valde människan i huset att lägga drömmen bakom sig och starta dagen med en stor god frukost.


Problemet med denna stora och goda frukost var att drömmen inte hade lämnats kvar i sovrummet. Drömmen ville inte ta sig ur människans hjärna och utspelade sig nu istället om och om igen samtidigt som den skapade ännu fler frågor hos människan.


Långt bort kunde man höra ett motorljud skorra. Antagligen var det från en bil som slingrade sig fram mellan de höga, gröna granarna på grusvägen. Ljud kan vara allt, ljud kan vara inget. En inbillning som kan te sig sann. I en högljudd värld görs allt för att tysta ner det man inte vill höra, i en tyst värld skapas istället de ljud som man vill höra. Vare sig man vill eller inte.


Precis som när alla andra dagar följer naturens lagar ökade solens höjd på himlen också temperaturen. Den här dagen skulle bli en av de varmare denna sommar. Personen som satt på altanen hade nu ett iskallt glas juice i handen och blickade förväntansfullt ner mot den stilla sjön.


Det skulle inte dröja mer än två låtar på radion förrän personen var på väg ner mot vattenbrynet iklädd en stor vit handduk. Det skulle inte heller dröja mer än några steg innan personen var framme och doppade foten i den lilla, runda och mörka sjön. Det skulle inte ens dröja en blinkning innan personens fot drogs upp igen och skakade av sig de sista kalla vattendropparna som bildade små ringar på vattenytan och som sedan försvann ut i ingenting.


Om det hade funnits en logisk förklaring till att sjön var iskall skulle det vara - ingen sol, om det hade funnits en logisk förklaring till att sjön var nattsvart utan reflektioner skulle det vara - ingen sol. Men solen var där, solen lyste, den lyste starkt.


Trots kylan fanns det en vilja hos personen att komma ner i vattnet. Trots känslan av något farligt fanns det något som lockade personen att ta några steg ut på bryggan. Trots detta räknade personen till tre och dök sedan ner i det okända, mörka vattnet.


Under ytan slog kylan till och klämde ihop alla blodkärl. Plötsligt fortsatte personen ner under en andra yta där en värme istället spred sig samtidigt som ett starkt vitt sken bländade personen.


Ett andetag räcker i ungefär en minut, nu hade kylan pressat ut luften ur personens lungor. Ett simtag tar dig oftast upp till ytan inom den minuten, nu fanns det två ytor där den ena hade lagt sig som en hinna över det varma, ljusa sjölandskapet.


Det var ett landskap där ett litet rött hus med vita knutar stod placerat bredvid en rund sjö. Där svalorna flög fram och tillbaka över ängarna för att kunna ge sina ungar mat. Där en bil stod parkerad och två solstolar uppsatta på den gröna gräsmattan. Där två människor var gående på väg ner mot sjön för att svalka sig i vattnet i den enorma sommarhettan.


Vad skulle hända när luften tog slut?

Vad skulle hända när bilen körde in på gården?


 
 
Marre

Marre

30 januari 2008 23:18

Hej! Tycker verkligen att din Svenska novell va bra! :D keep up the good work! puss going :)

http://www.kiiisen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av iiilia - 18 september 2009 10:29

Dagen har börjat o min vilja att komma upp finns någon stans på andra sidan jordklotet. Jag kan tillägga att klockan är halv 11 och jag missar därför två lektioner. Just nu orkar jag inte bry mig. Jag får sitta o råplugga hela helgen ändå.    Men...

Av iiilia - 14 september 2009 16:39

Nu var det sjukt längesen jag var inne o släppte lös mitt skrivande. Jag funderar på att ta tag i det igen! :) Men jag lovar inte när det blir. Men gå gärna in o kolla då o då så vem vet..nån dag har det säkert hänt.   Jag känner att jag är i beh...

Av iiilia - 23 september 2008 17:42

Aida nu kom jag och tänka på dig! Inte för att du läser min blogg, men tänkte på våra gamla tider och då du berättade att du ville ha ett barn som heter Nor (också kallat Snor!) haha   Iaf, jag är sjukt förkyld nu! Därför jag kom och tänka på detta. ...

Av iiilia - 19 september 2008 00:58

Nu är det avklarat och jag är "hemma" för att hälsa på. Jag överlevde och det har gått nästan helt smärtfritt. Självklart har en viss längtan hem funnits, men jag hade säkert kunnat vara kvar ett par veckor till utan att ha någon större ångest. Det k...

Av iiilia - 12 september 2008 16:24

Jag är helt slut i rutan. Det är fredag och jag vill hem och sova. Men ligger ungefär sådär 12 timmar efter i matteplugg..så jag borde plugga. Imorgon är det samling kl 8 på skolan för sillfrukost..sedan är det den stora dagen kan man säga. tävlingar...

Detta är jag!

Fråga mig

0 besvarade frågor

År månader dagar!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Januari 2008 >>>

RSS

Det som varit!

Coolhetsgrad!

Ta en titt!

Hitta vad du vill!


Ovido - Quiz & Flashcards